November 22, 2010

Bebas.

Dahulu waktu kecil, tak pernah aku terfikir hidup sesukar ini. Tak pernah juga terlintas aku akan jadi seperti ini. Aku hidup dengan tenang. penuh kebebasan. Tak pernah aku mintak kasih sayang orang, tapi aku masih gembira, bahagia tanpa bencana.

Kini, semuanya berubah. Aku tak rasa bebas lagi. Ya, memang aku boleh ke mana saja aku suka, minum apa saja yang aku mau, jadi apa saja yang aku nak jadi. Tapi aku tak rasa bebas. Sebab aku makin kenal erti realiti, erti kenyataan itu sendiri. Aku mula tahu apa tujuan hidup dan apa yang dunia ini mahu. Baru aku tahu betapa manusia dibelenggu dan baru aku sedar betapa kebebasan itu sukar untuk dikecapi. Kerana sememangnya kita tidak bebas. Kita dikontrol pemerintah2 yang berkuasa, kita ditindas dengan pelbagai jenis cara, kita turut dikuasai oleh helaian2 kertas bernama wang. Kita sememangnya tidak bebas.


Kalaulah aku boleh jadi budak kecil dan rasa kebebasan untuk selama lamanya..


No comments: