September 8, 2013

Pesanan Ayah.

Sejak aku kecil, ayah merupakan sumber pertama untuk aku mendapatkan ilmu dan jawapan untuk semua pertanyaan. Semua bidang tidak kiralah agama, politik, sejarah, seni atau sains pasti akan aku tanya kepada ayah dan beliau akan menjawab soalan aku dengan tenang sekali. Walaupun adik adik aku kurang gemar apabila ayah aku mula 'bersyarah', namun minat aku mendengar ceramah sudah ada sejak aku kecil. Kerana itu aku gemar memanggil diri sendiri dengan gelaran 'nerd' kerana aku suka mencari ilmu dan suka berfikir walaupun benci belajar untuk peperiksaan. Haha.

Sudah beribu atau mungkin berjuta nasihat yang telah ayah berikan kepada kami adik beradik, namun sebagai seorang manusia yang memang nakal dan suka kebebasan, entah berapa kerat sahaja nasihat itu yang aku ikuti. Semakin usia aku melonjak ini barulah aku menyedari betapa relevannya nasihat nasihat yang telah diberikan oleh ayah selama ini.

Ada satu nasihat dari ayah yang aku amat ingati sehinggalah sekarang. Nasihat ini jugalah yang menjadi prinsip hidupku, pegangan yang tidak mungkin aku lupakan sampai roh berpisah dengan badan.

"Sya, sentiasa ingat, dalam setiap harta orang kaya itu pasti ada harta orang miskin," ujar ayah sewaktu memandu kereta tempoh hari. Aku terkebil kebil memandang ayah.

"Jangan pernah bermewah mewah melebihi keperluan. Cukuplah harta yang kamu ada itu untuk kamu makan dan minum dan jalankan tanggungjawab kamu kepada keluarga dan masyarakat. Selebihnya, sedekahkan, sebarkan kebaikan kepada dunia. Tidak perlu ada rumah dan kereta mahal bila ada ramai orang miskin dalam kalangan kita. Tuhan bagi rezeki lebih kepada seseorang manusia itu adalah untuk dikongsi dengan manusia manusia lain. Itu adalah satu amanah, satu tanggungjawab. Jika kamu ada sejuta ringgit pun dalam bank, dan kamu mati, sejuta ringgit tadi tidak berguna sedikit pun untuk kamu jika kamu tak gunakan duit itu untuk kebaikan. Jika kamu ada sepuluh kereta mewah pun, dan bila kamu mati, sepuluh kereta mewah tadi kamu tak akan boleh bawa bersama. Malah, jika kamu riak bila menjadi tuan kepada sepuluh kereta mewah, ia mungkin akan membuat kamu binasa di sana.

Setiap manusia dalam dunia ini adalah pejuang. Namun, pejuang yang sebenar tidak mungkin kaya dengan harta. Pejuang yang sebenar tidak mungkin kisah dengan status, pangkat dan nama. Kerana pejuang yang sebenar tahu, harta yang diberikan oleh Tuhan kepadanya itu adalah milik masyarakat, bukan milik dia seorang. Pejuang yang sebenar juga tahu, status pangkat atau nama yang dia ada itu hanyalah pemberian manusia, tidak bererti apa apa.

Jika kamu benar benar ingin berjuang, jadilah pejuang yang sebenar - pejuang yang ikhlas dan tidak mahukan apa apa di dunia, hanyalah kebaikan dan kebaikan. Bukan pejuang demi mencapai harta, pangkat, status atau nama. Ingat benda ni, Sya."

Aku merenung wajah ibu bapaku dan menarik nafas panjang. Tentu, aku akan cuba sedaya upaya, setakat yang aku mampu. Doakan aku.

No comments: