September 2, 2013

Relevan Di Sebalik Pengibaran Bendera Sang Saka dan Bendera Rakyat Pada Hari Merdeka.

Pengibaran Bendera Sang Saka Malaya dan Bendera Rakyat pada Hari Kemerdekaan sebenarnya adalah luahan hati sesetengah pihak yang mahu perjuangan golongan kiri iaitu golongan bukan pro-British dihargai oleh masyarakat zaman ini. Bendera Rakyat telah pun berkibar secara rasmi pada tahun 1947 semasa Persidangan Afro Asia 1947 di New Delhi. The Straits Time dan Utusan Melayu turut menyiarkan berita ini pada 11 November 1947 dan 11 Disember 1947. Bendera ini telah dipersetujui oleh golongan kiri iaitu Putera-AMCJA, dan kawasan kawasan bandar dan pekan seperti Melaka, Johor Bahru, Kuantan, Sungai Siput, Alor Setar dan Singapura telah mengadakan istiadat menaikkan bendera tersebut. Apabila pulang dari New Delhi, Putera-AMCJA menghantar usul menuntut kemerdekaan dari British, namun ditolak kerana usul ini datang dari golongan anti-British dan bukan pro-British.

Namun begitu, adakah sejarah tentang Bendera Rakyat dan perjuangan golongan kiri ini diberi perhatian dan dihargai? Buku Sejarah juga hanya memaparkan tentang perjuangan golongan pro-British khususnya UMNO dengan lebih terperinci berbanding perjuangan golongan kiri. Malah, mereka turut dikatakan sebagai komunis kerana kebanyakannya ditangkap dan dipenjarakan sewaktu Undang-Undang Darurat 1948 oleh British kerana kononnya memberi ancaman kepada rakyat, walhal mereka sebenarnya merupakan ancaman besar kepada British dan golongan pro-British. Jika mereka merupakan ancaman besar kepada rakyat, mengapa Hartal pada 20 Oktober 1947 yang dianjurkan oleh mereka mendapat sambutan yang amat baik daripada rakyat, sehinggakan ekonomi British tergendala pada hari tersebut? Hartal tersebut juga merupakan bantahan kepada Perlembagaan Federation hasil diskusi UMNO dan British, namun British tetap meluluskan undang-undang tersebut walau ditentang hebat oleh rakyat.

Bagi mereka yang mengatakan warna merah putih dalam Bendera Rakyat itu cuba menyerupai bendera Indonesia, perlu ditegaskan di sini bahawa warna merah putih merupakan warna bendera kebangsaan Melayu di zaman Kerajaan Majapahit semasa abad yang keempat belas dahulu. Warna merah putih mempunyai nilai sentimental yang tinggi kepada bangsa Melayu, oleh itu tidak hairan lah bila negara Singapura dan Indonesia juga menggunakan warna merah putih dalam bendera mereka.

Bendera sesebuah negara tidak boleh ditukar melainkan mendapat sokongan majoriti dari rakyat, jadi isu menukar Jalur Gemilang kepada Bendera Sang Saka Malaya atau Bendera Rakyat tidak timbul di sini. Pengibaran bendera tersebut malah sebenarnya adalah untuk menyedarkan masyarakat tentang sejarah sebenar yang disorok dan menghargai pejuang-pejuang yang telah mati dan dipenjarakan semasa menuntut kemerdekaan, bukan hanya perjuangan dari golongan pro-British.

Perlu juga diingat bahawa UMNO menggunakan cogan kata 'Hidup Melayu' semasa penubuhannya pada 1946 dan hanya menukar cogan katanya kepada 'Merdeka' pada tahun 1951 dan KMM telah menggunakan slogan 'Merdeka' sejak tahun 1938 lagi. Ayat dalam laman web Arkib Negara yang berbunyi "Perubahan pucuk pimpinan UMNO dari Dato' Onn Jaafar kepada Tunku Abdul Rahman dilihat sebagai permulaan arus kebangkitan nasionalisme peringkat ketiga iaitu perjuangan menuntut kemerdekaan negara" bagaikan cuba memberitahu bahawa UMNO lah yang memulakan gerakan menuntut kemerdekaan, padahal golongan kiri telah lama berjuang dalam menuntut kemerdekaan dari British.

Lapangkan dada, buka minda dan cari sejarah yang sebenar. Mahukah kita ditipu tentang asal usul bangsa dan negara kita sendiri? Walaupun sejarah itu dipandang sebagai sesuatu yang membosankan dan sesuatu yang berlaku pada masa lampau, namun kecelikan mata kepada sejarah yang sebenar mampu mendorong rakyat merevolusikan minda mereka dan membebaskan mereka dari penjajahan yang memaksa mereka berada di takuk pemikiran lama. Penjajahan kali ini bukanlah dari pihak kolonial Eropah, namun penjajahan oleh pemimpin keturunan Melayu sendiri.

1 comment:

muaz zulkeflee said...

hai,,,boleh bagi sumber tak untuk sejarah sang saka??

buku,artikel ke ??